STRATEGI PEMASARAN KERAJINAN TAPIS BERBASIS ANDROID SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN PEMBERDAYAAN IBU-IBU RUMAH TANGGA DAN REMAJA DESA BATURAJA WAYLIMA

Kasmi Kasmi(1), Mustika Dewi(2), Wahyu Sulistianing Budi(3),


(1) Prodi Manajeman Informatika, Institut Bakti Nusantara, Lampung
(2) Prodi Sistem Informasi, Institut Bakti Nusantara, Lampung
(3) Prodi Manajeman Informatika, Institut Bakti Nusantara, Lampung
Corresponding Author

Abstract


Tapis is one of Lampung's traditional products with a special pattern of gold and silver threads, the process of making tapis cloth is quite complicated and must be done manually so it takes weeks. This is what makes filter cloth a relatively expensive price. In Baturaja Village, Waylima is still limited and there is a lack of understanding about online marketing. The strategy that will be carried out in increasing production and how to market production in the digital era is by means of several stages of activities, which include preparation, market survey, production process. In carrying out the promotion, several promotional strategies will be carried out, namely Instagram, brochures, and other online media. This study aims to describe the marketing strategy of android-based filter craft as an effort to increase the empowerment of housewives and teenagers in Baturaja Waylima Village.


Keywords


Android Based, Tapis Lampung

References


Amrullah, A., & Utami, E. (2018). Perancangan Sistem Informasi Pada Smart UMKM dalam Mendukung Sleman Smart Regency. In KNSI 2018 (pp. 92–98).

Fauzi. (2021). Android Untuk Meningkatkan Integarasi Data, 9.

Isbandiyah, I., & Supriyanto, S. (2019). Pendidikan Karakter Berbasis Budaya Lokal Tapis Lampung Sebagai Upaya Memperkuat Identitas Bangsa. Kaganga:Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial-Humaniora, 2(1), 29–43. https://doi.org/10.31539/kaganga.v2i1.673

Joko Samodra, Andreas Syah Pahlevi, Y. A. L. H. (2019). Pasar Desa Digital Berbasis Web Sebagai Media Promosi Bagi UMKM. Jurnal Karinov, 2(3), 177–180.

Khoiriyah, N., Widodo, J., & Ani, H. M. (2017). Strategi Bauran Pemasaran Kerajinan Tenun Ikat Pada Cv. Silvi Mn Paradila Di Desa Parengan Kecamatan Maduran Kabupaten Lamongan. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 11(1), 91. https://doi.org/10.19184/jpe.v11i1.5007

Maiti, & Bidinger. (2000). Pusat Pemasaran Kain Tapis Di Bandar Lampung. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 11.

Mukaromah, H., & Amelia, K. R. (2019). Perancangan Aplikasi Penjualan Tapis Lampung Berbasis Android.

Muslihudin, M. (2013). Sistem Informasi Penjualan Batik Basurek Berbasis Web Pada Basurek Collection Bengkulu. Jurnal TAM ( Technology Acceptance Model ), 1(1), 59.

Muslihudin, M., Wulandari, W., & Mei Listiarini. (2017). Perancangan Aplikasi Business Berbasis Business to Consumer (B2C) Pada Wisata Kuliner Khas Lampung. Jurnal Keuangan Dan Bisnis, 15(1), 54–69.

Rozi, A. F. (2017). Analisis Strategi Pemasaran Pada Djawa Batik Solo Analysis Marketing Strategies on Djawa Batik Solo. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 3(2), 173–186.

Tria Anggraini Astika, T. A. A. (2019). Pesawaran, Pengembangan Umkm Kerajinan Tapis Kebung Tikhai Menggunakan E-Commerce Di Desa Batu Raja Kecamatan Way Lima Kabupaten. PKPM, 4(3), 8.

USER INTERFACE. (n.d.).

Wulandari, & Rahayu, W. S. (2014). Sistem Informasi Penjualan Berbasis Web Pada Toko Wiwik Collection. Jurnal TAM ( Technology Acceptance Model ), 2(1), 9–14. Retrieved from http://ojs.stmikpringsewu.ac.id/index.php/JurnalTam/article/viewFile/12/12

Yasmin, S. N., Wicaksono, R. D., & Irawati, A. (2019). KATS . ID ( Kaos Tapis Lampung Store ): Sebagai Langkah Strategis dalam Mengoptimalkan Kearifan Lokal Provinsi Lampung. KATS.ID (Kaos Tapis Lampung Store): Sebagai Langkah Strategis Dalam Mengoptimalkan Kearifan Lokal Provinsi Lampung, 1–8.


Full Text: PDF

Article Metrics

Abstract View : 68 times
PDF Download : 13 times

DOI: 10.56327/signaling.v13i2.1791

Refbacks

  • There are currently no refbacks.